سير تحول هنر قاليبافي از اوايل دوره اسلامي تا عهد صفوي

بهترين و ارزانترين سايت كارآموزي و پروژه و پايان نامه

سير تحول هنر قاليبافي از اوايل دوره اسلامي تا عهد صفوي

۶۰۳ بازديد

تعداد صفحات :19

نوع فايل:word

پروژه رشته مهندسي معماري

فهرست مطالب:

مقدمه

تعريف مسأله

ضرورت

فرضيه

مروري بر قالي ايران

دوره بعد از اسلام

تاريخچه موزه فرش ايران

قالي بافي در دوره‌ي صفوي ( 1145 – 908 هـ .ق)

تصوير شاه عباس صفوي

« قاليچه‌هاي ترنج دار صفويه » و قاليچه‌هاي معروف به « سالتينگ »

منابع

مقدمه

قالي ايران با طرح‌هاي گوناگون داراي مضامين و پيام‌هاي مختلفي است و نماد هنر اصيل و فرهنگ و ادبيات غني ايران زمين است . ايجاد نقش و نگار بر ابزار كار ، يا بر ديوار محل زندگي از دوره‌ي هخامنشيان و سلسله‌هاي بعد از آن در ايران متداول بوده است . البته در دوره‌ي اسلامي به سبب تغيير دين در ايران در هنر نيز تغييراتي پديدار شد .

سبب گسترش خط را بر اشياء و آثار مي‌توان به دو علت اساسي دانست ؛ اول اينكه چون در مذاهب ، توسل به ادعيه و اوراد و اعتقاد به رسيدن به خير و بركت و سعادت به وسيله‌ي دعا مبناي محكم داشت ، بعدها در مذهب جديد نيز مردم با ايمان تقريباً بر بيشتر ابزارها و لوام زندگي خود نام مقدسان و بزرگان دين رانقش مي‌كردند و از آنها براي تبرك و سعادت ياري مي‌جستند .

دوم چنانكه مي‌دانيم ايرانيان به تزئين اشياء و ابزارهاي خود علاقه‌ي بسيار داشتند و چون نمي‌توانستند نقش صورت به كار ببرند به خط متوسل شدند و براي تزئين آثار خود از خط استفاده كردند و ادعيه و احاديث ، پندو اندرز ، اشعار را با خط خوش بر بستر آثار و لوازم زندگي خود نقش كردند . از همين جاست كه مشاهده مي شوند هنرمندان بيشتر به زيبايي خط توجه داشته‌اند و زوايا و اشكالي در نگارش آن ايجاد كرده‌اند

جهت دانلود كليك نماييد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.