دانلود پايان نامه بررسي رابطه عزت نفس با پيشرفت تحصيلي در ميان دانش‌آموزان مقطع دبيرستان شهرستان بيج

۲۳۶ بازديد

تعداد صفحات:53
نوع فايل:word
فهرست مطالب:
تقدير و تشكر
چكيده
فهرست مطالب
فهرست جداول
فصل اول: طرح تحقيق
مقدمه
بيان مسأله
اهميت و ضرورت مسأله
اهداف
سؤالات و فرضيه‌ها
متغيرها و تعاريف عملياتي
فصل دوم: پيشينه تحقيق
مباني نظري
مباني تجربي
مدل تحليلي
فصل سوم: رو‌ش‌شناسي
روش تحقيق
جامعه آماري
نمونه آماري
ابزارها
روش هاي آماري
فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده‌ها
فصل پنجم: نتيجه‌گيري
بحث بر يافته‌ها
محدوديت‌ها
پيشنهادات
منابع و مأخذ
ضمائم
پرسش نامه

مقدمه:
يكي از مهمترين صفات بشري براي رسيدن به هدف‌هايي كه انسان در پيش دارد عزت نفس است برخورداري از اراده و اعتماد به نفس قوي، قدرت تصميم‌گيري و ابتكار، خلاقيت، سلامت فكر و بهداشت رواني ارتباط مستقيمي با ميزان عزت نفس و احساس خود ارزشمندي دارد.
منظور از عزت نفس، احساس و تصوري است كه فرد به مرور زمان نسبت به خويشتن در ذهن ميپروراند. به عبارت ساده‌تر، عزت نفس يعني، ارزيابي فرد از خودش، حال اين برداشت و ارزيابي ميتواند مثبت و خوشايند باشد، يا منفي و ناخوشايند.
كودكاني كه از عزت نفس بالايي برخوردارند، معمولاً احساس خوبي نسبت به خود دارند و بهتر ميتوانند اختلافات خود را با ساير كودكان حل كنند و در مقابله با مشكلات، ناملايمات و ناكامي‌ها مقاوم‌ترند اين كودكان اغلب خنده‌رو و خوش‌بين، منطقي و داراي خودپنداري مثبت هستند و از زندگيشان لذت ميبرند. برعكس، كودكاني كه داراي عزت نفس پاييني هستند، اغلب در مواجهه با مشكلات و سختي‌ها دچار اضطراب فراوان و ناكامي ميشوند. اين گروه از كودكان معمولاً در حل تعارضات و اختلافات موجود با ساير هم سن و سالانشان مشكل دارند آن‌ها دائم با افكار انتقادي از خويشتن، موجب اذيت و آزار خود مي‌شوند.
براي اين كه كودكان و نوجوانان بتوانند از حداكثر ظرفيت ذهني و توانمندي‌هاي بالقوه‌ي فرد برخوردار شوند مي‌بايست از نگرش مثبت نسبت به فرد و محيط اطراف و انگيزه‌اي غني براي تلاش و كوشش بهره‌مند شوند بي‌شك نوجواناني كه داراي عزت نفس قابل توجهي هستند، نسبت به همسالان خود در شرايط مشابه، پيشرفت تحصيلي و كارآيي بيشتري از خود نشان مي‌دهند و نيز از بارزترين ويژگي‌هاي صاحبان تفكر واگرا و افراد خلاق، داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس بالاست.
لذا پرورش عزت نفس در كودكان و نوجوانان از مهمترين وظايف اولياء و مربيان ميباشد كه در اين ارتباط بيشترين نقش برعهده‌ي الگوهاي رفتاري است.
موفقيت‌هاي تحصيلي و شكست‌هاي تحصيلي فرد در مدرسه و مسائل مربوط به تحصيل متقابلاً بر عزت نفس و عزت نفس بر تحصيل تأثير مي‌گذارند كه ميزان تأثير آن از جامعه‌اي به جامعه ديگر فرق مي‌كند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.