دانلود پايان نامه رابطه بين شيوه هاي فرزندپروري، با مكان كنترل در دانش آموزان پس

۲۴ بازديد

تعداد صفحات:95
نوع فايل:word
فهرست مطالب:
فصل اول – طرح تحقيق
مقدمه
بيان مساله
اهداف تحقيق
فرضيه هاي تحقيق
تعريف اصطلاحات
شيوه هاي فرزندپروري
مكان كنترل
فصل دوم – پيشينه تحقيق
گفتار اول – خانواده
مقدمه
ابعاد شيوه هاي فرزندپروري
بعد گرم بودن والدين
بعد كنترل والدين
جنبه هاي مثبت كنترل والدين
جنبه هاي منفي كنترل والدين
بعد تعهد (دخيل شدن) والدين
الگوهاي با وم ريند در مورد شيوه هاي فرزندپروري
والدين داراي اقتدار منطقي
والدين استبدادي
والدين آزاد گذار
والدين افراطي (زياده رو) و والدين و مسالحه كار (سهل انگار)
الگوهاي جديد فرزندپروري باوم ريند
تاثير متقابل كودك و والد بر يكديگر
نگرش هاي فرزندپروري – عمل فرزندپروري
گفتار دوم : مكان كنترل
مقدمه
مفاهيم و اصول در نظريه يادگيري اجتماعي راتر
درك سازه مكان كنترل
تحول شخصيت از ديدگاه راتر
جنبه هاي منفي احاطه و كنترل
پيامدهاي شخصي منفي
پيامدهاي منفي بين فردي و اجتماعي
بررسي مقياس هاي مكان كنترل
گفتار سوم – سوابق پژوهشي
تحقيقات انجام شده درباره شيوه هاي فرزندپروري در داخل و خارج از كشور
تحقيقات انجام شده درباره مكان كنترل در داخل و خارج كشور
بررسي ارتباط شيوه هاي فرزندپروري و مكان كنترل در گستره تحقيقات
فصل سوم – روش تحقيق
مقدمه
جامعه آماري
نمونه آماري
روش نمونه گيري
ابزارهاي گردآوري اطلاعات و شاخص هاي روان سنجي
پرسشنامه شيوه هاي فرزندپروري بانتون
روايي
پايايي
نمره گذاري
مقياس مكان كنترل نوويكي – استريكلند
روايي
پايايي
نمره گذاري
روش تحقيق
شيوه اجراي تحقيق
روش هاي آماري تحليل داده ها
فصل چهارم – تجزيه و تحليل داده ها
تحليل توصيفي
تحليل استنباطي
فصل پنجم – بحث و نتيجه گيري
خلاصه تحقيق
بحث و نتيجه گيري
محدوديت هاي تحقيق
محدوديت هاي خارج از كنترل پژوهشگر
محدوديت هاي در كنترل پژوهشگر
ارائه پيشنهادها (پيشنهادات)
كاربردها
منابع

چكيده:
پژوهش حاضر به بررسي رابطه بين شيوه هاي فرزندپروري با مكان كنترل در دانش آموزان پسر پايه سوم راهنمايي مي پردازد. به اين منظور 180 نفر از دانش آموزان پسر پايه سوم راهنمايي منطقه انگوت در استان اردبيل مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه نمونه به صورت تصادفي خوشه اي انتخاب شده و در ابتدا پرسشنامه مكان كنترل نوويكي – استريكلند را پر كردند و سپس پرسشنامه شيوه ها فرزندپروري بانتون كه 15 سوال داشت اجرا شد. طرح پژوهش از نوع همبستگي و مدل تحليل داده ها رگرسيون گام به گام بود. نتايج پژوهش نشان داد خرده مقياس هاي ديكتاتوري و دموكراتيك بطور معني داري مكان كنترل را پيش بيني ميكنند. اما خرده مقياس هرج و مرج مكان كنترل را نميتواند پيش بيني كند. اين يافته ها بين معني است كه هر چه شيوه فرزندپروري ادراك شده توسط دانش آموزان ديكتاتوري تر باشد مكان كنترل بيروني در آنان افزايش مي يابد و هر چه شيوه فرزندپروري ادراك شده دموكراتيك تر باشد مكان كنترل بيروني كاهش يافته و بر ميزان مكان كنترل دروني اشخاص افزوه ميشود.

مقدمه:
خانواده اولين پايه گذار شخصيت، ارزش ها و معيارهاي فكري فرد است كه نقش مهمي در تعيين سرنوشت و سبك و خط مشي زندگي فرد در آينده دارد و اخلاق و صحت و سلامت رواني فرد تا حد زيادي در گرو آن است. واكنش كودك نسبت به محيط خود تحت تاثير موازين اجتماعي و فرهنگي و گروهي است كه در ميان آن بزرگ شده است از آن جا كه خانواده يك واحد اجتماعي است و ارزش ها و معيارهاي اجتماعي از طريق آن به كودك منتقل ميشود، بعنوان يك واسطه از لحاظ تاثير محيط اجتماعي بر كودك، اهميت فراواني دارد.
محيط خانواده، اولين و بادوام ترين عاملي است كه در رشد شخصيت فرزندان تاثير ميگذارد. نفوذ والدين در بچه ها تنها محدود به جنبه هاي ارثي نيست، بلكه در آشنايي كودك با زندگي اجتماعي و فرهنگ جامعه نيز، خانواده نقش بسيار موثري دارد. خانه محلي است كه در آن كودك امور مختلف را فرا ميگيرد و با مشاهده رفتار والدين راه و رسم زندگي را نيز با تقليد از رفتار و اعمال آن ها فرا ميگيرد.
تاثير خانواده بر رشد چنان بارز است كه با وجود اختلاف هاي موجود بين صاحب نظران روانشناسي، بسياري از آنان در زمينه اهميت خانواده و تاثير آن بر رشد، نقطه نظر مشترك دارند و اكثر روانشناسان صرف نظر از مكتبي كه به آن معتقدند، كنش هاي متقابل بين والدين و فرزندانشان را اساس رشد عاطفي تلقي ميكنند. خانواده بنيادي ترين نهاد اجتماعي در تمدن بشر است كه از دير باز مورد توجه بسياري از انديشمندان علوم مختلف به ويژه جامعه شناسان بوده است. اهميت خانواده بعنوان كانون اصلي زندگي فردي، اجتماعي نقش و كاركرد آن در تكوين رشد و تعادل شخصيت و كنش هاي فردي، چگونگي هويت فردي و اجتماعي و همچنين روابط تنگاتنگ و بلند مدت اعضاي خانواده دانست. سير تكامل و تحول خانواده از گذشته تا به امروز نشان ميدهد كه به دليل تغيير و كاهش كاركردهاي خانواده امروزي نسبت به نقش ها و ضرورت هاي اين نهاد اجتماعي در گذشته، همسران امروزي فقط به برآورد نيازهاي اوليه گذران عمر و پرورش فرزندان نمي انديشند. بلكه خواهان مصاحبت و همراهي و هم نوايي بيشتر با يكديگر و انسجام و سازماندهي روابط انساني و اجتماعي و زناشويي خود هستند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.