دانلود پروژه بررسي تاثير مشكلات خانوادگي بر گرايش به اعتياد فرزندان

بهترين و ارزانترين سايت كارآموزي و پروژه و پايان نامه

دانلود پروژه بررسي تاثير مشكلات خانوادگي بر گرايش به اعتياد فرزندان

۲۴ بازديد

تعداد صفحات:98
نوع فايل:word
فهرست مطالب:
مفاهيم تعريف شده
اهميت و ضرورت تحقيق
اهداف كلي
اهداف جزئي
فرضيه تحقيق
سوالات تحقيق
مقدمه
تعريف مفاهيم
خشونت
خشونت در خانواده
ناكامي و خشونت
خشونت بعنوان يك پاسخ ياد گرفته شده
تعريف اعتياد
اعتياد جوانان و نوجوانان
مهم ترين علل و عوامل موثر بر گرايش به اعتياد جوانان و نوجوانان
نوجوانان
مراحل ابتلا به اعتياد
نقش عوامل خانوادگي موثر در گرايش به اعتياد جوانان
عوارض خانوادگي اعتياد
خصوصيات شخصي نوجوانان و جوانان با گرايش به اعتياد
اختلالات روانپزشكي در جوانان و نوجوانان متمايل به مصرف مواد مخدر
افسردگي
اضطراب
اختلالات خانوادگي در نوجوانان با گرايش به مصرف مواد اعتياد آور
خانواده پر تنش
خانواده تك سرپرست يا بي سرپرست
خانواده بد سرپرست
خانواده هاي داراي مشكل ارتباطي
خانواده هاي داراي مشكلات تربيتي
اختلالات شخصيتي مشترك در جوانان و نوجوانان متمايل به مصرف مواد اعتياد آور
تاثيز ميزان آگاهي خانواده ها و والدين راجع به اعتياد
تاثيرات رواني توقعات والدين بر گرايش به اعتياد فرزندان
خلاصه
نقش خانواده و تاثيرات آن بر گرايش به اعتياد فرزندان
تاثير عامل وراثت بر گرايش به اعتياد فرزندان
نقش عوامل بازدارنده خانواده در گرايش به اعتياد جوانانان
پيشگيري از اعتياد در جوانان و نوجوانان
نقش خانواده در پيشگيري از گرايش به اعتياد فرزندان
اقدامات پيشگيرانه از گرايش به اعتياد فرزندان در خانواده
نتيجه گيري كلي
منابع و مآخذ
پرسشنامه
نتايج از SPSS با روش T

مقدمه:
اين بحث از دير باز در ميان صاحب نظران و دست اندركاران علوم اجتماعي و تربيتي رواج داشته است و آن چه در اين تحقيق اهميت زير بنائي مييابد بررسي پديده خشونت در خرده نظام هاي اجتماعي از جمله خانواده و در مرحله بعد اثري است كه بر كل اجتماع ميگذارد مانند گرايش به اعتياد در فرزندان خانواده كه به صورت پديده اي شوم در كل جامعه و از نسلي به نسل ديگر تداوم مييابد و رفتارهاي غلط خانواده مي تواند يكي از عوامل تشديد كننده آن باشد. رفتار خشونت آميز خانواده ميتواند موجب كاهش اعتماد به نفس در فرزندان از بين رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس در آنان، ايجاد احساس حقارت، خود كم بيني، بي ارزشي و …. ميشود كه در نتيجه آن فرزند به نوعي احساس سرخوردگي دچار ميشود. او در محيط خارج از خانه و خانواده به دنبال جايگزين ميگردد و اغلب در محيط هاي ظاهرا دوستانه اسباب اعتياد به مواد مخدر برايش مهيا ميباشد.
دكتر حسن رفيعي اعتياد را يك مشكل بنهان، سريع التحول و ناشي از عوامل زيستي، رواني، اجتماعي و معنوي ميخواند و بيان مي كند كه متاسفانه تنها در زمينه عوامل زيستي شيوع اعتياد در كشورمان تحقيقات بسياري انجام شده است و از انجام پژوهش هاي بعدي در زمينه عوامل رواني و به ويژه عوامل اجتماعي اغفال شده است. طبق آمار و سوابق موجود ده درصد از فرزندان داراي پدر معتاد قطعا معتاد ميشوند و اين در حالي است كه ميزان شيوع اعتياد در بين فرزندان داراي پدر غير معتاد تنها 2 درصد است.
دكتر محمد رضا جهاني دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر بيان كرد: “پيشگيري از اعتياد از سطوح پايين مدارس و با همياري والدين و خانواده ها آغاز مي شود و اين امر همكاري دو جانبه خانواده ها و آموزش و پرورش را طلب ميكند. نكته حائز اهميت اين جاست كه طبق آمار موجود سن اعتياد روز به روز كاهش مييابد.
در آخرين آمار گرفته شده سن اعتياد در جوانان و نو جوانان به 18 تا 19 سال رسيده كه بسيار نگران كننده است. دكتر تهمينه شكيب در گرد همايي مسئولان فني مراكز درمان اعتياد ضمن اشاره به پايين آمدن سن اعتياد و خطرات بس از آن در جامعه اظهار داشت: “اين امر از وارد آمدن آسيب هاي جدي در كوچك ترين خرده نظام ها همچون خانواده نشات ميگيرد.
به گزارش گاردين به نقل از سازمان ملل، ايران بالاترين نسبت معتادان به هروئين و ترياك را در سراسر جهان دارد و يك نفر از هر 17 نفر جمعيت آن معتاد به مواد مخدر و 20 درصد از جمعيت 15 تا 60 ساله كشور در معرض سوء استفاده از مواد مخدر هستند.
با توجه به پايين بودن سن معتادين در كشورمان شايد بيشتر بتوان به نقش خانواده ها، به كار گيري خشونت و اعمال آن و تاثيرات سوء آن بر جوانان و نو جوانان پي برد.
اين نكته را نبايد ناديده بگيريم كه عدم رويارويي با اين مساله به منزله از دست دادن عزيزانمان است افزون بر اين كه زمينه انتقال آن را به نسلهاي آينده نيز فراهم ميكند.

اهميت و ضرورت تحقيق:
همان طوري كه ميدانيم بر اساس هرم هاي سني كشور ما با جمعيتي بسيار جوان روبرو است و درصد بيشتري از جمعيت جامعه ما را جوانان و نوجوانان تشكيل ميدهند. از طرفي اثرات تخريبي برخي نابساماني هاي خانوادگي همچون خشونت والدين ممكن است سبب ساز يك سري انحرافات فردي و اجتماعي از جمله اعتياد باشد. در جريان آموزش و پرورش خانواده و اجتماع عوارض نامطلوبي ميگذارد، از قبيل الف- گرايش به اعتياد در جوانان
ب- مانع شدن از ادامه تحصيل جوان يا نوجوان
ج- تاثيرات تخريبي آن تنها منحصر به فرد نميشود
بلكه جامعه را به صورت يك كل در بر ميگيرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.